دانلود گزارش تخصصی زیست شناسی
شرح مختصر:
چکیده
در آموزش زیست شناسی درقرن حاضر تاکید بر یادگیری(و نه تدریس ) است. روش تاکید بر یادگیری یک روش دانش آموز محور است و هدفش ارتقا بخشیدن به عمق یادگیری است. در این الگو، مبنا این قاعده کلی آموزش است که می گوید یادگیری باید توسط خود دانش آموز با روشهای مفرح، سرگرم کننده و در عین حال دارای اهداف علمی صورت گیرد. دیدگاههای دانش آموز محور با مقاومت معلمان، شاگردان و مدیران آموزشگاه ها مواجه خواهد شد و باید آنها را برای این روش آماده کرد. در ثانی برای این روش داشتن محتوای درسی قوی لازم است. دانشمندان پیشنهاد می کنند که آموزش مبتنی برنیازها و بنیانهای اجتماعی، در صورتی که در برنامه آموزشی دانش آموزان گنجانده شود، راهی موثر برای ایجاد انگیزه های لازم در بکار گیری روش های جدید آموزش زیست شناسی است. روش سخنرانی اکنون در آموزش علوم چندان مورد توجه نمی باشد. دلایل متعدد برای این گفته مطرح می شود، در این روش اولا شاگرد یک موجود انفعالی محض است و مجبور است فقط گفته های معلم را یاد بگیرد. دوما با روش سخنرانی بویژه دانش زیست شناسی که یک علم بسیار بزرگ و با زیر شاخه های فراوان است به صورت “کوهی از مشکلات” جلوه می کند. و این مشکلی دیگری را ایجاد می کند: یعنی درک سطحی ازحقیقت زیست شناسی. دانش آموزان ما در موفقیت امتحانات کتبی چیزی در جهان کم ندارند، اما بدلیل سطحی نگری و اینکه فقط مطالب معلم را یاد می گیرند، موفقیت چندانی در عرصه تحقیقات و پژوهش و به عبارت ساده تر حیطه کاربرد پیدا نمی کنند. پاسخ دانش آموز امروزی به این کوه مشکل چیست؟ آنان به جای سعی در فهم و درک درست علوم زیست شناسی، فقط به فکر کسب نمره هستند.
مقدمه
زیستشناسی از علوم طبیعی و دانش مربوط به مطالعه جانداران زنده است. این دانش به بررسی ویژگیها و رفتار سازوارهها، چگونگی پیدایش گونهها و افراد، و نیز به بررسی برهمکنش جانداران با یکدیگر و محیط پیرامونشان میپردازد. زیستشناسی شامل موضوعات وسیعی است که دارای تقسیمبندی بسیاری از مباحث و رشتههای مختلف است. از جمله مهم ترین موضوعات آن عبارت از پنج اصل بههموابسته است که میتوان آنها را اساس زیستشناسی مدرن نامید:
- سلولها به عنوان واحد اصلی حیات هستند.
- گونههای جدید و صفات موروثی، محصول فرگشت هستند.
- ژنها واحد اصلی وراثت هستند.
- ارگانیسمها محیط داخلی خود را برای حفظ یک وضعیت پایدار و ثابت، حفظ میکنند.
- موجودات زنده انرژی مصرف میکنند و آن را به صورت دیگری تبدیل میکنند.
رشتههای فرعی زیستشناسی به وسیله مقیاسی که در آن موجودات زندهای که قبلاً مطالعه شدهاند، انواع موجودات زنده مورد مطالعه و روشهای استفاده شده در مطالعه آنها، تعریف میشود: بیوشیمی، مطالعه شیمی اولیه زندگی؛ زیستشناسی مولکولی، مطالعه فعل و انفعالات پیچیده در میان مولکولهای زیستی؛ گیاهشناسی، مطالعه زیستشناسی گیاهان؛ زیستشناسی سلولی، بررسی واحدهای ساختمانی همه حیات، سلول؛ فیزیولوژی، بررسی عملکردهای فیزیکی و شیمیایی بافتها، اندامها و دستگاه زیستی هر موجود زنده؛ زیستشناسی فرگشتی، بررسی فرایندهایی که تنوع زیستی را ایجاد میکنند؛ و بوم شناسی بررسی فعل و انفعالات موجودات زنده در محیط خود.
کلمات کلیدی :